Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2004 / 10   //    «    2    » 
TÉNYFÉKEZŐ
Handi Péter
Leica
novella 
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 
 


Vannak fotók, amelyekben "minden benne van". Ebben: egy leigázott, felszabadított, majd visszaigázott ország. Szélcsend. A háborúnak még nincs vége, a szekér Berlin felé tart. Pihenõ. A kocsis leugrott a bakról, húgyozni szaladt az útszéli fa mögé. Leica gépe szíjon lóg az oldalán, fegyvere mellett. Úgy gondolom, õ a fényképész. Onnan, a fa alól. Nem tudja, hogy történelmet fényképez. A láthatatlan rendezõ beállította a kellékeket, a szükséges szimbólumokat. Ennek a rendezõnek kiszemelt fullajtárjai vannak. Ezek rendszerint nem tudják, hogy üzenetet közvetítenek, vagy valamilyen küldetés megszemélyesítõi. Némelyiküket úgy hívják, hogy Mozart, Einstein, Leonardo. Vegyes társaság: zenélnek, számolnak, ecsettel bíbelõdnek. Fogalmuk sincs, mi jön ki ebbõl a játszadozásból. Csak csinálják.

    Ez a fényképezõ kocsis is közéjük tartozik. Az õ dolga, hogy kattintson. Azután már hajthat meghalni - elvégezte a küldetést. Mozartot sem tartóztatta soká a Rendezõ.

    Megmutattam a képet egy ausztrálnak. Szép, szép - mondta mosolyog-

va -, zsánerkép, falusi idill, még ló is van benne. Kettõ is. Nagyon sáros az utca. Talán esõ esett. De miért ülnek fegyveres katonák a szekéren? Ennek nincs értelme. Elrontja ezt az idillt. Nem gondolod?

    Amit látok, nagyrészt értelmezés kérdése. Kivételek: a napsütés, holdfény, lombok hajlongása, esetleg egy túrós rétes... Ezek egyértelmŰ esztétikai komponensek. Nem másért keletkeztek, értelmük - ha van - az, hogy megjelenítõdnek. Ámde amit az Ember létrehoz, már valamilyen célból keletkezett. S ha nem - manipulálható.

    Caravaggio képén a kamasz fiú egy citrus-gyümölcsöt hámoz. A gyümölcstál ínycsiklandó kínálatának leghitványabbikát. A nézõ ellágyul a szépségtõl, a gyümölcsök fényétõl, frissességétõl, a fiú arcán elömlõ lágyságtól.

A festmény így ahogy van - bŰvöletes. A mŰvészettörténész azonban a nézõ mellé lép és így szól: "Ez nemcsak egy szemet-gyönyörködtetõ festmény. Ennek értelme, rejtett szimbolikája van. Miért választotta a fiú éppen a legkisebb, már fonnyadóban lévõ gyümölcsöt? A festõ ezzel a rejtjeles gesztussal érzékelteti a kép tulajdonképpeni témáját: a csábítással szembeni önmegtartóztatás erényét." Eszerint már a szemünknek sem hihetünk, azaz hogy amit látunk, azt nem egészen látjuk. Hátha még tudunk is mögötte valamit.

    Az ausztrál nézõ nemigen hibáztatható e fotó meglehetõsen egyoldalú és naiv interpretálásáért. Honnan tudhatná, hogy a Közép-Európából jöttnek a fegyveres katonák oroszok, éppen felszabadítóban vannak, hogy aztán a nagypolitika katyvaszának szublimációjaként késõbb elnyomókká váljanak. Azt sem tudhatja, hogy a szekér nem a Vörös Hadsereg szabvány hadviselõ jármŰve, hanem az egyik magyar parasztház udvarából eltulajdonított alkalmatosság, a két fehér lóval együtt. A fehér ló a közép-európainak ismét csak felvillant valamit: egy ellentengernagy ilyen lovon ügetett be a szárazföldi magyar történelembe, részben elõidézve a szekéren üldögélõ katonák érkeztét - majd maradását. S ha olybá tŰnik, hogy a kissé elõtérben ülõ katona azért tekint türelmetlenül karórájára, mert a hajtó a fa alatt hosszan bíbelõdik mindkét szerszámával és még lekésik a hadtápnál a vacsoraosztást, akkor feltehetõen téves az értelmezés: sokkal valószínŰbb, hogy az imént, a kép hátterében lapuló egyik parasztház gazdájának karjáról lecsatolt Doxa-órára büszke. Hogy ilyen van neki. Hadd lássák az Ural környékén a falujabeliek, ha majd megkapják a fotográfiát.

    A fényképezõ kocsis most visszabotorkál a bakra, mint aki jól végezte dolgát. (És jól végezte dolgát.) Átveszi a kantárt a fiatal géppisztolyos elvtárstól, akinek a mŰvelet elõtt kezébe adta. A lovak közé csap. A zabrált lovacskák nagynehezen kimozdítják a szekeret a fél-kátyúból. A fényképész oldalán a Leica bõrtokjában himbálódzik a 6x9-es negatív.

    De lehet, hogy tévedek.

 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2004 / 10   »   Leica
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911