Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2002 / 7   //    «    9    » 
Gelencsér Gábor
Köz-érzet
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 
 


A társadalmi-anyagi körülmények motivációs bázisára alapozott lélektani drámák a hatvanas évek közéleti hagyományát folytatva lépnek túl a publicisztikus álkonfliktusokon. A közéleti konfliktusok - és a közéleti szereplők - leértékelődésére épülnek a korszak szatirikus és groteszk filmjei, amelyek szintén hatvanas évekbeli, magyar és kelet-európai (elsősorban cseh) filmtörténeti hagyományokhoz nyúlnak vissza. Születik azonban a nemzedéki közérzetfilmek csoportján belül néhány olyan film, amely szakít ezekkel az előzményekkel, és az évtized végére egyre jobban elhatalmasodó tehetetlenség, cselekvésképtelenség társadalomlélektani élményéhez új történeteket és új kifejezési módot keres. A korszak alapélményéből fakadó feladat a társadalomról, a világról leszakadó egyén létállapotának megfogalmazása. Ebből adódóan ezek a filmek igyekeznek kizárni a társadalmiságot hőseik történetéből, aminek lényeges formai - ugyanakkor indirekt módon a társadalmi állapotokról is valló - következménye lesz a drámaiatlanság, a történetek mozdulatlansága, életképszerűsége. A hetvenes évek uralkodó közérzete, a közéleti lehetőségek beszűkülése, ugyanakkor a magánszféra kiszolgáltatottsága a szociális körülményeknek, a társas magány, a döntés- és cselekvésképtelenség, a drámaiatlanság drámájának élménye a történetek hiányából, az egyéni konfliktusokat motiváló társadalmi konfliktusok degradációjából fakad. A hatvanas évek hőseivel szemben a hetvenes évek szereplőinek már nincs miért és nincs kivel küzdeniük; egymással vagy még inkább önmagukkal hadakoznak - a megváltás reménye nélkül. Az évtized második felének filmjei fölött - a Boldogtalan kalap hármas asszonyportréjában közvetett módon, Dárday István Filmregényében pedig közvetlenül is megidézett - Csehov szelleme lebeg. 

 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2002 / 7   »   Köz-érzet
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911