Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2008 / 1   //    «    17    » 
Suhai Pál
Újabb szériák
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 
 


A korszerűség szerteágazó és irodalomban kitapintható egyik jelenségét szeretném érinteni, a minőség vagy inkább a minősítés kérdését. A Walter Benjamin-i kifejezés, hogy a technikai sokszorozhatóság korában élünk, történet- és kultúrfilozófiai távlatokat fog át: az eredetileg kultuszba (és rituáléba) ágyazott egyedi műalkotás képiségével s a kép aurájával szemben ma a technika által sokszorosított, egyediségét és auráját vesztett képmás áll (a tömegességnek megfelelő hangulatok kiszolgálására). A technika "tökélye" azonban a különbséget szinte észrevehetetlenné teszi, mert megváltoztatja például az érzékelést is. A "kiállításérték" fontosabb lesz az "auránál".

    Domokos Mátyás 1975-ös "versírógépe" egy sci-fi novella groteszk ötletéből született, s ironikusan mutatja meg a Benjamin leírta jelenség következményeit: a vers tömeggyártásának siralmas valóságát. Bár innenről nézve úgy tűnik, idilli a kép. Akkor még jócskán akadtak, akik ismerték a "prima intentio" és a "secunda intentio" arisztotelészi különbségét, érzékelték és művelték a kritikusok ebből fakadó hivatását. Akik tudták, hogy a műalkotás az elsődleges valóság, hozzá képest minden intézményi és elméleti tevékenység csak származtatott lehet: az előbbi az utóbbinak minden látszat ellenére is kenyéradó gazdája. (És nem fordítva.) Elemi érdeke tehát, hogy ne elégedjék meg hamisítvánnyal, hiszen neki kell azt elfogyasztani. Ha a mai díszleteken, e gyönyörű pannón végigtekintek, azt látom, hogy a "mellékszereplők" lassan kiszorítják a "főszereplőket" - a származtatott tevékenységek és diszciplínák az orsó tengelyének szerepét játsszák. Művek, jelentős művek (életművek) persze ma is születnek, de nem látom, hogy más, mint az a bizonyos "kiállításérték" figyelmet keltene. A kritika (média) is csak a feltűnőt vadássza.

    De számunkra miféle tanulság kotyvasztható ebből - mit kezdjünk tapasztalatunkkal? Vagy akár a napi gyakorlatban: vajon rendelkezünk-e elegendő fogékonysággal és hajlandósággal, hogy a műalkotás értékeit önmagában és önmagáért nézzük és szeressük, s ezekre (mintegy a tolmács szerepében) akkor is képesek legyünk rámutatni, ha az alkotó szerény vagy szegény (fogyatékkal élő!), mert művészetét cirkuszi effektekkel nem szeretné kihangosítani.

    A művészet, mióta világ a világ, aurával rendelkezik, de mivel manapság áru is (kiállításértéke van - kell, hogy legyen), hátránnyal indul az áruk versenyében. "Megbotlik óriás két szárnyában, ha lép." Ha a civil szférában és a hétköznapokban (legalábbis elvileg s az ún. kisebbségekre való tekintettel) ma már jogos igény a pozitív diszkrimináció, ez azt a törpe minoritást is illesse meg, amelynek képviselői a "dologra" és "csakis a dologra" nézve tiszta művészetet gyakorolnak vagy igyekeznek gyakorolni. Voltaképpen azt szeretném makacsul javasolni, hogy öntsünk tiszta művészetet a kritikába!

 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2008 / 1   »   Újabb szériák
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911