Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2012 / 11   //    «    16    » 
BELSŐ RUHATÁR
Mesterházi Márton
Ekkor jött a hübrisz
próza
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 



1966-ban elképesztő sikert aratott az Egyesült Államokban Barbara Garson (született 1941. július 7-én, velem egy napon) MacBird című szatirikus komédiája. A magánkiadású könyvből kétszázezer példány fogyott el az 1967-es New York-i bemutatóig; utóbb világszerte kilencven további előadás és háromszázezer eladott példány következett.

 

A téma Kennedy elnök meggyilkolása (1963. november 22.), s az utána következő hihetetlen események és a botrányos vizsgálat. A paródia alapja természetesen Shakespeare Macbeth-je (Bird azért, mert L. B. Johnson felesége a Lady Bird – ’katicabogár’ – becenevet viselte): MacBird tehát a gyilkos, Duncan Eddy az áldozat, a három vészbanya a Szervezett Melós, a Fekete Hatalom Négere és a Hippi.

 

Bolond komédia, de hihetetlenül mulatságos. Orbán Ottó azon melegében lefordította, s a viszonylag lassú Európa Kiadó mellett a gyorshírű Rádiószínháznak is benyújtotta. A Makbegy címet kapott darab csakugyan hamar eljutott a stúdióba: a szövegen nem kellett sokat dolgozni; az elfogadás napok kérdése volt.

 

A fölvétel remek hangulatban ment: Marton Frigyes (akit akkor még nem szédített magába a kabaré) jó tempót diktált, és ügyelt a részletekre, Vujicsics Tihamér közzenéin visítva nevettünk, a Makbegy kovboj-jelmezben bulizik címűt ma is el tudom dúdolni, a parádés szereposztásból (bár emlékeznék mindenkire!) kiemelkedett Sinkovits Imre.

 

Siker volt a szakmai meghallgatás, a produkciót a lehető legközelebbi csúcsidőre kitűzték. Ekkor jött a hübrisz.

 

Marton Frigyes elszántan törekedett a sikerre (a televízió a milliomodik előfizetőjét ünnepelte, a rádiónak már jócskán volt kisebbségi érzése), és kitűnő szervező lévén a bemutató elé időzítve interjút adott az Esti Hírlapnak. Fél lepedőnyi interjú volt, minden dicsérnivalót megdicsérve hirdette a közeles szenzációt.

 

Másnap délelőtt komoran magához rendelt a főnököm (közismert béemes volt), akinél ott ült egy ismeretlen, rezignált úr (elvtárs?) a Szerzői Jogvédő részéről. Elém raktak egy hivatalos levelet, fordítsam le. Az Egyesült Államok Követsége – a szerző személyes döntésére hivatkozva – letiltotta a bemutatót. Indokul a misinterpretation veszélyét hozták fel. Én több magyar megfelelést adtam, mire a főnököm felzavart a könyvtárba a nagy Országh-szótárért; ott a félremagyarázás szerepelt.

 

A bemutatót természetesen le kellett venni, valami más – nagyjából azonos terjedelmű – hangzott el helyette.

 

S a kín nem ért véget.

 

1967-ben az Európánál, a Modern Könyvtár karcsú köteteként megjelent a darab – ki tudja, miért, Macbird címen – a rádiós bemutatónak tehát már nem volt akadálya.

 

Ki is tűzték 1968 június elejére. A bemutató előtt pár nappal, 1968. június 6-án Sirhan megölte Robert Kennedyt. A főnökség úgy látta, nem lehet másodszor is levenni a darabot; át kellett néznünk a példányt, nincs-e benne valami dehonesztáló (Garson éppen nem eszményítette a Kennedyeket sem). Találtunk két gyanús sort, kiszedtük a fölvételből.

 

A darab rendben elhangzott, de már nem voltunk rá büszkék, még csak nem is örültünk neki.

 

Azóta is töprengek a két cenzúra közti különbségen. A „miénk” – a hetenkénti főszerkesztői értekezlet, melyen a publikálási tilalmakat, betiltásokat, agyonhallgatásokat kihirdették, s olyan szigorúan bizalmas volt, hogy hivatalosan nem is létezett; a szakmabeliek és apparátcsikok között huzakodó tervtárgyalás; a szovjet művek előírt aránya – otromba volt és körülményes. Az övéké gyors és operatív, bár éppoly kevéssé gusztusos.

 

A „miénkben” az sem hitt, aki működtette.

 

Barbara Garson egyébként írt egy színpadi agitkát 1972-ben, egy kitüntetett gyerekdarabot 1977-ben, három tanulmánykötetet, és vagy száz cikket a legjobb amerikai lapokba. Soha többé nem figyeltünk fel rá. MacBird-Makbegyet pedig szépen elfelejtettük.

 

És a cenzúrát?

 


 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2012 / 11   »   Ekkor jött a hübrisz
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911