Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2004 / 4   //    «    13    » 
EUROPLÁN
Csalog Judit
Káin és Ábel
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 
 


 

"Mérlegeld az életét, amely munkáltatói szakkifejezések,

szállodai főkönyvek és hírrovatok szerint értéktelen volt"

Stephen Spender

 

Ennek a testvérpárnak a története a világ egyik legrégibb, legismertebb, számtalanszor ismételt, újra meg újra lejátszódó rémtörténete. Különböző kultúrákban töméntelen változata él. Történet, melyet vakon adunk elő újra és újra, lényegében változatlanul - ugyanakkor megértését, feldolgozását is mindig megkíséreljük. Minden kor, többé-kevésbé minden egyén próbálja értelmezni, átértelmezni, átírni és átértékelni. Mert a gyilkosság, akármilyen "szükségszerű", rendszeresített, legitim történelmi realitás, valahol mélyen, belül mindig is úgy érezzük, ép ésszel nem érthető, fel nem fogható. Lelkünk mélyén tudjuk jól, minden magasztos eszme ellenére: a háború valójában tömeges emberölés, legitim testvérgyilkosság. Mindemellett olyan kollektív tudatzavar, melynek nyomorult részesei egyszerre gyilkosok és áldozatok is.

 

     Ki Ábel?

     Sztereotip jelzői szerint ártatlan. Jó. Kedves... Valójában nem tudjuk. Hogy tudhatnánk? Ideje arra sem volt, hogy vonásait véglegesítse, hogy önmagával, lényével, egyetlensége ízeivel betöltse nevét.

     S fűzhető-e erkölcsi minősítés bármihez, ami a szó igazi értelmében nem választás, nem cselekedet?

     Mit tudunk róla? Annyit, juhokat legeltetett, hogy juhai kövérjéből ajándékot vitt az Úrnak, s hogy az Úr, igazából nem tudni, miért, kedvelte és elfogadta őt. Mindez nem fontos. Lényegtelen mellékkörülmény. Ábel, akit vakon, értelmetlenül, oktalanul pusztítottak el. Káin? Vagy csak megvadított, kétségbeesett testvérének célt tévesztett indulatai? Történt. Függetlenül Ábeltől, bűneitől, erényeitől - csak mert Káinnak lehetetlen volt kibírnia, hogy az Úr, világának abszolút középpontja, áldozatát, teljesítményét, énkép-formáló értékeit: személyét totálisan nem fogadja el.

     A Káin-párti értelmezők úgy tudják, hogy Ábel, kényelmes, poétikus foglalkozása páholyában önhitt volt, ostoba és elkényeztetett, erényeiben tetszelegve, provokatív naivságában maga rohant saját vesztébe. Ám a szöveg nem utal ilyesmire. Minek is? Reagálhatott Ábel bárhogy, sajnálkozva vagy gúnyolódva, nyeglén, együtt érző szomorúsággal, mindegy. Az öntörvényűen értelmező gyűlöletet a realitás nem érdekli már. Történt, s ebben a vele történt bármicsodában személyének nem volt szerepe. Sorstalan, mint az áldozatok, mint mi, eszközzé, a történelmet elszenvedő tárggyá degradált senkik, számok valamennyien.

 

 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2004 / 4   »   Káin és Ábel
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911