Liget - irodalom és ökológia

A Liget új, online kiadása a ligetmuhely.com oldalon érhető el.

 

A liget.org 2015 január-tól csak archívumként működik,

minden friss tartalom az új oldalon érhető el.

 

A folyóiratszámok letölthetőek az alábbi címen:

http://ligetmuhely.com/category/liget/mufaj/folyoirat

Tovább a cikkekhez »
 
 
 
2009 / 6   //    «    23    » 
KELL EGY JÓ SZÓ - egy Lev Tolsztoj-idézethez
Mesterházi Márton
Kiváltság és erkölcs
betűméret: nagyobb - kisebb  |  nyomtatási nézet
 
 


Jegyezzük meg, hogy Lev Tolsztoj ezt 74 évesen írta. Addigra az ember messze túlvan a kamasz- és ifjúkor tudatlan pökhendiségén („legföljebb meghalok, na bumm”); és csak szerencsétlen esetben vallja őszintén a vénség keserű rezignációját („eleget éltem”). Amit Tolsztoj a halálról mond, azt a saját haláláról is mondja, és tudja, miről beszél. Pár hónap múlva 68 éves vagyok; sűrű bólogatásokkal olvasom.

Bár mindjárt az elején kétkedve hümmögök: miért volna erkölcstelen a betegségtől való félelem? A haláltól való félelem sem erkölcstelen – Tolsztoj vagy nem jó szót használ, bár ez kevéssé valószínű, vagy túlságosan szigo-

rú –, inkább csak fölösleges, netán ostoba. (Hiszen amíg én vagyok, addig a halál nincs stb. – tízezer költő, bölcselő megírta.) A betegségtől féljünk csak bátran, óvakodjunk – óvjuk magunkat – tőle, minél kevesebb jut ránk, annyival kevesebb dolog kezdi ki életünk egyik fő értékét, az emberi méltóságot. Ám míg a haláltól nem félünk, ha eszünk van, a meghalástól félhetünk (nem bátran, hanem gyáván), mert a meghalás kiszámíthatatlan (itt aztán kifürkészhetetlen az isteni akarat), és ott rejlik benne a Beckett leírta bohózati megaláztatás lehetősége.

A kiváltságosoknak kijáró külön orvosi ellátás – messziről – végigkísérte életemet. Volt pőrén brutális formája: ezt az aknamezőre hajszolt munkaszolgálatosok kivezénylői élvezték. És volt nyúlósan álszent formája. Miközben az elvtársak két koncepciós per és két betiltás között az egyenlőségről papoltak, a külön lakónegyed és bolthálózat mellett külön orvosi ellátást is elintéztek maguknak. Azután az apparátus kiváltságai mellett – a demokratizálódás jegyében – megjelentek más hierarchiák magasabb szintjeinek kiváltságai. Az intézet-igazgató professzornak (elvtárs volt? már gyakrabban úr) tíz ágya volt, az osztályvezető docensnek három. A paraszolvencia terén pedig megjelent a kikötött készpénz mellett pl. a frissen parcellázott víkend-telek. Azután itt vagyunk a közelmúltban s a jelenben, fukar költségvetések, összevissza rendeletek, nyakuk-szegett reformkísérletek, sunyi különalkuk között, az „aki hülye, haljon meg” valóságot ilyen-olyan fügefalevelek igyekeznek takargatni – ennél a cári orosz egészségügy sem lehetett erkölcstelenebb, de (ki tudja) talán kevésbé volt undorító.

Ami a kivételes jólétet illeti, nehéz ugyanilyen szigorúnak lennem. Pontosabban: az egyenlőséget prédikáló úgynevezett szocializmus idején a kivételes jólétet a nyilvánosság előtt olyan vastagon erkölcstelen álszemérem kísérte, mint mondjuk a fellációt. Az elvtársak büszkén hirdették, milyen szerény a pártközpontos fizetésük. Miközben megszámlálhatatlan anyagi előnyük és hatalmi előjoguk nem szerepelt a fizetési listán. (Emlékszünk a klasszikus viccre: megyei titkár dicsekszik édesanyjának autójával, sofőrjével, vadászházával, mire a mama: „Jól van, fiam, de mi lesz, ha visszajönnek a kommunisták?”)

Kapitalista rendszerben viszont természetes, tehát őszintén vállalható a kivételes jólét. Mármost én nem szeretem a kapitalista rendszert, de nem is harcolok ellene (egy bankot sem robbantottam fel), tehát senki kivételes jólétét sem kifogásolhatom. A szerzés módja lehet erkölcstelen, de azt az esetek többségében köd borítja. A kivételes jólélés lehet otromba, hivalkodó, gusztustalan, de erkölcstelen aligha, akárhogy is csípi az ember szemét. (A kivételezettek bűneit nem a jólét követi el, hanem a benne élők.)

Az orvosi titkolózás – nem ritkán hazudozás – a Nagy Fehér Mágus szindróma része, és hogyne, mélyen erkölcstelen. A Nagy Fehér Mágusok rendje keményen hierarchizált (a csendőr-tegezésig) és hermetikusan zárt (akár a műhibák, akár a paraszolvencia, akár bármiféle változtatási kísérlet kezelésére gondolunk). Ennek a zártságnak része a betegekkel (az orvoslást elszenvedő páciensekkel) szembeni magatartás. Nem oly rég kórházban voltam tíz napig: egyetlen betegtársammal egyetlen orvos egyetlen őszinte szót nem beszélt, velem sem, bár hivatalosan bejegyzett doktori címemet (amúgy nem használom) azonnal észrevételezték. Nem a halál közeléről nem hangzott el őszinte szó (arra ellenérvként felhozhatja bárki a rögzült szokásokat, a többség rémült irtózatát), hanem olyan veszélytelen, szinte pimf dolgokról, hogy kinek mi a baja és miért, melyik kezelésnek mi az értelme, és van-e egyáltalán, mik a kilátások. A beteget az üdvös félelem és tudatlanság állapotában kell tartani – minden fundamentalista egyház és minden diktatúra ott tartja –, mert a beteg (a plebs, a misera vulgus) jóindulattal gyermeki módon ostoba, valójában kártékony és hülye.

Amit Tolsztoj utoljára nehezményez, azt bajosan nézhetném erkölcstelennek. (Létezik orvos, aki azt tanácsolná, hogy a beteg ne gondolkozzék, ne dolgozzék? Ezt Tolsztoj csak mérgében írhatta.) A mérsékletet – az orvostudomány ez ártalmatlan közhelyét – a kisebb, szelídebb fajta Fehér Mágus szokta ajánlani, többnyire őszintén: hiszen ha valaki nem zabál csömörig, nem vedel okádásig, azzal csak használ magának; de ezt meglett embernek komoly tanácsként tálalni csaknem olyan groteszk, mintha azt kötnénk a páciens lelkére, hogy pisilés előtt a fütyit vegye ki a nadrágból.

 

 
Kommentek (0)
Szóljon hozzá!

  Név* (kötelező)

  E-mail* (kötelező, de nem jelenik meg)

  Website (nem kötelező)

Tartalom* (kötelező)


A *-gal jelölt mezők és a tartalom rész kötelezőek.

Milyen nap van ma?*
(Ellenőrző kérdés a kéretlen levelek kiszűrésére.)



 
 
Liget.org   »   Folyóirat   »   2009 / 6   »   Kiváltság és erkölcs
 
replica watches
replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches replica watches
replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags replica handbags
70-640 70-640 642-832 1Z0-051 220-701 642-813 70-411 642-447 300-209 300-207 070-294 itexam911